Uncategorized

Sporten tijdens de zwangerschap

Hoera! Je bent zwanger. Wanneer je een beetje gewend bent aan het idee dat je leven over een paar maanden volledig gaat veranderen merk je dat je lichaam ook verandert. Veel vrouwen willen tijdens hun zwangerschap blijven sporten. Sommige vrouwen grijpen dit moment aan om te beginnen met sporten. Allebei prima. Maar wat kun je dan het beste doen? En waar moet je op letten? Met deze tips kun je veilig sporten tijdens je zwangerschap.

Sporten is goed voor jou én je kindje
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, en wat je moeder en schoonmoeder je misschien vertellen, is sporten tijdens je zwangerschap niet gevaarlijk. Integendeel! Wanneer je regelmatig beweegt heb je meer energie, slaap je beter, heb je minder last van zwangerschapskwaaltjes zoals spataderen en rusteloze benen, versterk je je core en andere spieren, behoud je je balans (letterlijk, je zwaartepunt verandert nogal), zorg je dat je eventuele spanning kwijtraakt en je komt niet onnodig veel aan. Al deze zaken hebben een positieve invloed op je kindje. Hij of zij heeft veel baat bij een goede doorbloeding, veel zuurstof en een gezonde, stressvrije moeder. Bovendien bevallen sportieve vrouwen makkelijker.

Welke sporten kun je doen?
Ben je gewend om te sporten blijf dan lekker doen wat je gewend bent. Begin je tijdens je zwangerschap? Ga niet dan niet ineens fanatiek aan de slag en kies voor een activiteit met een relatief lichte inspanning zoals zwemmen, fietsen, wandelen en yoga.

Wat niet iedereen verwacht is dat je tijdens je zwangerschap nog prima kunt hardlopen en krachttraining kunt doen. Lange duurlopen zou ik niet aanraden, maar korte afstanden en interval gaan prima. Maak je geen zorgen om je kindje, die dreunt niet op en neer maar schommelt heerlijk in een zak water en valt waarschijnlijk lekker in slaap. Krachttraining is een geweldige trainingsvorm wanneer je zwanger bent. Het houdt je botten, spieren en pezen sterk en zorgt dat je je zware buik en borsten goed kunt dragen. En niet te vergeten die loodzware maxicosi over een tijdje.

Ook zijn er speciale trainingen voor zwangere vrouwen. Het voordeel hiervan is dat ze (als het goed is) gegeven worden door bekwame en ervaren trainers die je goed kunnen begeleiden. Daarnaast is het erg leuk om samen met andere zwangere vrouwen te trainen en elkaar te motiveren.

Welke sporten beter niet?

Sporten waarbij je een lelijke val kunt maken, zoals paardrijden en skiën, en sporten waarbij je vaak een onverwachte beweging moet maken, zoals hockey en tennis en andere balsporten, worden vaak afgeraden. Hetzelfde geldt voor vechtsporten. Diepzeeduiken mag echt niet als je zwanger bent, door de druk breng je je baby in gevaar.

Waar moet je op letten tijdens het sporten?
◾Drink veel water, je baby en jij hebben extra vocht nodig.
◾Let op een goede ademhaling, ook zuurstof is enorm belangrijk voor de baby.
◾Maak gebruik van goede dagen. Word je wakker en voel je je fit? Yes! Ga die dag dan zeker bewegen. Fiets of wandel naar je werk of plan een workout. Grijp je kans!
◾Wees lief voor jezelf op slechte dagen. Je hebt ook dagen dat je je belabberd voelt. Je hebt amper geslapen, je voelt je misselijk en hebt geen energie. Ga jezelf dan niet door het park slepen maar accepteer je off-day. Je lichaam is hard aan het werk om een kind te maken. Gun jezelf rust op momenten dat je het nodig hebt.
◾Luister naar je lichaam en let op je hartslag. Je mag jezelf uitdagen maar put jezelf niet uit. Dat mag over een paar maanden weer.
◾Je rechte buikspieren mag je niet meer trainen. Door de groei van je buik worden ze wat uit elkaar getrokken. Geen sit-ups dus.
◾Doe geen oefeningen op je rug in het derde trimester.
◾Bij zware trainingen kun je een elastische buikband dragen ter ondersteuning. Doe hem na het sporten wel direct af zodat je buikspieren niet lui worden. En draag uiteraard een goede sportbh.

Fitspiratie voor moms to be
Hardlopen is geen probleem, schreef ik net. Deze dame levert het bewijs. En hoe! Ook crossfit kan nog prima, kijk hier voor WOD’s en stoere moms to be. Terwijl ik dit schrijf ben ik in de VS waar ze een antwoord op alles lijken te hebben: op deze site vind je veel handige info en leuke workouts.

Heb jij gesport tijdens je zwangerschap? En heb jij nog handige tips?

Deze blog werd geschreven voor Glow Magazine.

Geef een reactie